Serwis archiwalny, aby przejść do serwisu tegorocznej edycji Kongresu Kultury Regionów, kliknij link

MAŁOPOLSKIE KORALE

Drukuj
MAŁOPOLSKIE KORALE
Wystawa na dziedzińcu MCK SOKÓŁ ukazująca bogactwo i różnorodność strojów regionalnych kilkunastu grup etnograficznych Małopolski. Autorem zdjęć jest Piotr Droździk – znany sądecki fotograf. Nad merytoryczną stroną wystawy czuwała Maria Brylak-Załuska – etnograf.

Otwarcie wystawy: 22 września, godz. 15.00
Miejsce: Dziedziniec MCK SOKÓŁ

 
 
„Teraz patrzę się i patrzę 
w ten lud krasy, kolorowy…”
(Stanisław Wyspiański)

Zapraszamy Państwa na niecodzienne spotkanie z Małopolską, ukazujące urodę, bogactwo i różnorodność tradycyjnych świątecznych strojów chłopskich, noszonych niegdyś we wsiach od Krakowa po Zakopane,  od Zawoi po Gorlice. Prezentują je ludzie z zespołów regionalnych z całej Małopolski, rozmiłowani w folklorze swoich stron. Fotografie powstały w pełnych uroku krajobrazach, często z zabytkową architekturą w tle. Mamy nadzieję, że nasza wystawa zachęci Państwa do bliższego poznania zarówno pięknych zakątków naszego województwa, jak i jego bogatej kultury.

Świąteczny, paradny strój pełnił niegdyś na wsi bardzo ważną rolę. Demonstrował przynależność do stanu chłopskiego i swojej grupy; po stroju rozpoznawano zamożność, pozycję społeczną i stan cywilny. Na terenie dzisiejszego województwa małopolskiego istniało dawniej bez mała 30 odmian wiejskiego stroju odświętnego, w obrębie kilkunastu grup etnograficznych tu zamieszkałych. Na północy byli to Krakowiacy z licznymi subregionami w części zachodniej i wschodniej; w centrum, na terenach podgórskich – Lachy i Pogórzanie o mieszanej, krakowsko–góralskiej kulturze; wreszcie – cały szereg grup Górali karpackich, żyjących u podnóży Beskidów i  Tatr, po Beskid Niski na wschodzie, zasiedlony niegdyś przez rusińskich Łemków. Obecnie w Małopolsce stroje lokalne używane są niemal wyłącznie przez liczne zespoły folklorystyczne oraz okazjonalnie – podczas uroczystości kościelnych, gminnych, powiatowych itp. Wyjątkiem jest Podhale, gdzie stroje regionalne noszone są jako prywatne, świąteczne ubrania do dziś. Tu strój stale się zmienia i podlega kolejnym modom.     
        
Wśród strojów małopolskich najstrojniejsze i najbarwniejsze były odświętne ubiory krakowskie, które bujnie rozwijały się już w czasach Rzeczypospolitej Krakowskiej (1815-1846). Wcześnie pojawiły się tu importowane tkaniny i materiały zdobnicze. Granatowe kaftany i perkalowe, pasiaste spodnie pięknie kontrastowały z białymi sukmanami zachodnich Krakowiaków lub brązowymi kierezjami – wschodnich. Stroje z grup podgórskich i góralskich długo były skromniejsze, głównie z płótna i sukna własnej roboty (z wyjątkiem męskich strojów lachowskich). Z białych domowych płócien szyto koszule, letnie spodnie, wierzchnie płótnianki; z samodziałowego sukna – białe góralskie portki oraz białe lub brązowe okrycia wierzchnie: cuchy, gunie, hazuki, gurmany. Z baranich futer były serdaki, kożuchy, czapki. W strojach kobiecych długo dominowała biel lnianych płócien, z których szyto m.in. biało wyszywane spódnice zwane fartuchami, płachty naramienne (rańtuchy) oraz chusty czepcowe mężatek. Akcentem barwnym były głównie gorsety lub katanki i czerwone korale. Później rozpowszechniły się spódnice z granatowym tłem, ręcznie drukowane (tzw. farbanice, tłoczenice, błąkiciory). Dawne stroje miały proste, archaiczne kroje, naturalne kolory oraz skromne, choć wysmakowane zdobnictwo. Wyraźnie zaznaczały się wpływy grup sąsiednich, zwłaszcza z południa, z węgierskiej strony.

Z czasem wprowadzano coraz więcej przemysłowych, barwnych, kwiecistych tkanin; fabryczne, wzorzyste chusty naramienne wyparły lniane rańtuchy. Mody w zdobnictwie (np. hafty cekinowe i koralikowe) przejęte głównie od Krakowiaków za pośrednictwem Lachów (gdzie dekoracja stroju pod koniec XIX wieku rozwinęła się nadzwyczajnie), przedostawały się na góralszczyznę. Tam z kolei, na przełomie XIX i XX wieku, zaczął się intensywnie wzbogacać strój podhalański, wspierany promocją kultury Podhala ze strony polskiej inteligencji. Strój podhalański, podobnie jak wcześniej krakowski, urósł z czasem (zwłaszcza po upadku monarchii austriackiej) do rangi stroju narodowego i promieniował na całą góralszczyznę karpacką, będąc wzorem do naśladowania. 
       
Wiele zespołów regionalnych z Małopolski prezentuje starodawne ubiory, autentyczne bądź odtworzone, inne mają stroje nieco późniejsze. Wszystkie zachwycają: archaiczną bielą albo bogactwem barw, pięknem kroju i delikatnością lub przepychem zdobień.
 
            
Maria Brylak-Załuska
Dodaj na Wykop Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Facebook

Kultura regionalna znaczy tyle, co własna tożsamość. Jesteśmy tacy, jak kultura naszych regionów.

LESZEK ZEGZDA
Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
INICJATOR KONGRESU


 

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ 
ul. Długosza 3, 33-300 Nowy Sącz 

tel. +48 18 448 26 10 (sekretariat)
poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

tel. + 48 18 448 26 00 (kasa/recepcja)
 

[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.